Ładuję...

CezaryWielgus.pl
CezaryWielgus.pl

PROGRAMISTA GRAFIK

Remarketing – jak zwiększyć konwersję na Twojej stronie?

Remarketing jest jedną z taktyk marketingowych bazujących na użytkownikach, którzy są dotychczasowymi klientami lub aktywnymi odbiorcami Twoich treści. Jak wskazuje sama nazwa, jest to rodzaj marketingu wtórnego, który nie pozwala zapomnieć o marce wszystkim tym, którzy kiedykolwiek mieli z nią styczność.

Zalety remarketingu są nieocenione, zwłaszcza w dobie pojawiających się zewsząd komunikatów reklamowych. Pozwala on na budowanie wizerunku marki, ale również umacnianie już istniejącej, stabilnej pozycji w świadomości konsumentów. Remarketing dzielimy na dynamiczny oraz statyczny – statyczny zakłada jednorazowe wyświetlenie reklamy bez znaczenia, która część naszej witryny została odwiedzona, a dynamiczny uwzględnia już preferencje i działania naszego klienta.

Remarketing a retargeting

Remarketing oraz retargeting, mimo, że używane naprzemiennie, zawierają w swojej definicji zupełnie różne działania. Retargeting jest działaniem, które polega na wywołaniu reakcji z użytkownikiem, który odwiedził nasza witrynę bez wykonania na niej jakiejkolwiek akcji (w tym np. wrzucenia produktu do koszyka) poprzez wyświetlanie się np. boxów reklamowych na innych witrynach. Remarketing jest taktyką marketingową polegającą na kierowaniu różnych działań w stosunku do dotychczasowych klientów w celu podtrzymania z nimi kontaktu, nie tylko za pomocą reklam, ale także newsletteringu, mailingu itd. Warto rozróżniać te dwa pojęcia.

Wszystko zaczyna się od ciasteczek

Cała idea remarketingu opiera się na plikach cookie, które zbierają informację na temat użytkownika na podstawie aktywności podejmowanych przez niego w obrębie Twojej strony internetowej. Tego, w których obszarach podejmował aktywność, jakie produkty czy zakładki przeglądał, nawet to czy dany produkt był umieszczony przez niego w koszyku. Jest to o tyle istotne, że mając dostęp do zapisanych danych z aktywności Twoich odbiorców, jesteś w stanie dopasować odpowiednią taktykę remarketingu na podstawie analizy tych wartości, np. jaki rodzaj produktów jest najczęściej przeglądany przez Twoich klientów w zależności od różnych wartości. Tak np. remarketing będzie bezcelowym działaniem, jeżeli zaproponujesz treści dedykowane właścicielom kotów, a Twoimi dotychczasowymi klientami byli sami właściciele psów. Oczywiście jest szansa, że ktoś zdecyduje się na kota, ale raczej niewielka… 

Analogicznie powinniśmy mierzyć siły i zamiary w zależności od oferowanego przez nas dobra. Największą szansę powodzenia podczas działań remarketingowych mają przedsiębiorcy, których usługi są dobrem, które jest szybkie w konsumpcji, lub statystyczny klient nabywa je w mnogiej ilości. Pomyśl, jeżeli sprzedajesz duże urządzenia RTV i AGD, lub drogie/duże towary, których przeznaczenie jest na kilka lat użytkowania, istnieje mała szansa, że Twój klient wróci za miesiąc po kolejne urządzenie. Natomiast będąc dystrybutorem odżywek fitness, mając w swojej ofercie dodatkowo stroje do ćwiczeń i akcesoria na siłownie, szanse, że klient wróci zadowolony po kolejny przydatny towar są już dużo większe.

Jak działa remarketing?

Remarketing jest akcją marketingową, która ma bardzo przyjemną ideologię i odpowiednio zaplanowana może być miłym gestem w stronę dotychczasowego klienta, oferując poczucie interakcji i potrzeby. Wszyscy konsumenci doceniają personalizację i pamięć o sobie. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że statystycznie, nakłonienie dotychczasowego klienta do ponownego skorzystania z naszych usług jest dużo łatwiejsze niż pozyskanie nowego klienta. Zaufanie jest oczywiście łatwiej podtrzymać niż zdobyć i według merketerów, zarówno pozyskiwanie jak i utrzymywanie klientów powinno być realizowane z podobnym nakładem finansowym i zaangażowaniem, aby zapewnić najbardziej optymalne rezultaty.

Remarketing w połączeniu z odpowiednim wykorzystaniem bazy danych o naszych już istniejących  klientach (np. adresów mailowych z newslettera) daje potężne narzędzie do prezentowania promocji. Mało tego, dysponując historią zakupów Twoich konsumentów, możesz zaplanować działania cross-sellingowe w oparciu o nią. Faktem jest, że klient chętniej zakupi towar w znanej witrynie, która go nie zawiodła, nawet jeżeli jest to produkt z zupełnie innej kategorii.

Remarketing bazuje na lojalności tych klientów, których udało nam się pozyskać. Powinieneś pamiętać, że to oni decydują o sukcesie Twojego przedsięwzięcia, więc zasługują na specjalne traktowanie. Dobrym pomysłem może okazać się angażowanie ich w aktywny sposób do promocji, np. tworząc ambasadorów marki.

Ze względu na to, że jest to pojęcie o szerokim znaczeniu, możesz realizować go na wielu płaszczyznach. Indywidualne podejście do problematyki dbania o stałych klientów może zapewnić Ci dodatkowy sukces. Warto podejść do zagadnienia kompleksowo, realizując działania w różnych formach. Jeżeli jednak chcesz zautomatyzować proces, niezbędne będzie wykorzystanie dedykowanych ku temu narzędzi.

Jak uruchomić remarketing?

Wspominałem na początku o ciasteczkach, wobec czego posiadanie skryptu zapisującego pliki cookies odwiedzających witrynę użytkowników jest niezbędne. Powinna posiadać go cała witryna, łącznie z podstronami, aby zapisywać jak największą ilość przydatnych informacji. Zapewni nam to, w późniejszym etapie, faktyczną analizę wszystkich akcji naszych klientów.

Posiadając to wszystko, powinniśmy skorzystać ze sprawdzonych narzędzi, takich jak np. Google AdWords, które pozwalają na zaplanowanie kampanii reklamowych uwzględniających remarketing. Pamiętaj, że działania remarketingowe nie powinny być zbyt nachalne, aby uniknąć przesytu Twoim produktem! Jeżeli zastanawiasz się, ile kosztuje remarketing, musisz wiedzieć, że wszystko zależy od ilości kliknięć w reklamy. Poniżej przedstawię Ci przykładowe narzędzia, które możesz podłączyć pod swoją witrynę:

– AdWords (RSLA) – jeżeli jesteś użytkownikiem Google AdWords, możesz skonfigurować swoją kampanię dołączając do niej reklamy stricte remarketingowe. Narzędzie to pozwala na eksperymenty w tej kategorii, gdyż masz możliwość np. określenia słów kluczowych, ustawienie wysokich stawek dla użytkowników konwertujących, możesz także przypominać o powróceniu do zakładki lub koszyka;

– Facebook Converion Pixel – jest podstawowym narzędziem marketingowym dla Facebooka. Masz możliwość ustawienia reklam w taki sposób, aby wykorzystać przeglądane wcześniej reklamy czy odwiedzane strony. Do wyboru mamy dwa rodzaje działań marketingowych – statyczny i dynamiczny. Dynamiczny wymaga podpięcia konta reklamowego oraz zaimplementowania kodu do fanpage’a. Pomimo nieco ograniczonych możliwości kierowania reklam do danych użytkowników, jest to z pewnością narzędzie warte uwagi i zastosowania. Jak go zainstalować?

Aby zainstalować piksela Facebooka, musisz mieć witrynę oraz możliwość zaktualizowania jej kodu. Następnie w Menedżerze zdarzeń musisz wybrać opcję Połącz źródła danych, a następnie w Witrynie wybierz Piksel Facebooka. Kiedy klikniesz Połącz, musisz wybrać nazwę piksela i wprowadzić adres swojej witryny.

Dodawanie piksela Facebook do witryny będzie polegało na skopiowaniu jego unikalnego kodu, a następnie wklejenia go do kodu HTML Twojej witryny. Aby uzyskać kod, wejdź w Menedżera zdarzeń, wybierz interesujący Cię piksel, a następnie kliknij Kontynuuj konfigurację piksela. Zobaczysz kod, który musisz przekopiować i wkleić na swoją stronę. Najlepiej będzie to zrobić, dodając kod do sekcji nagłówka, zaraz nad zamykającym go znacznikiem.

Jeżeli chcesz upewnić się, że wszystkie podjęte przez Ciebie kroki zostały zrealizowane poprawnie, polecam Ci zainstalować wtyczkę do przeglądarki Facebook Pixel Helper. Pozwala ona na monitorowanie, czy piksel został umieszczony na stronie poprawnie, za pomocą ikonki na pasku przeglądarki.

Google AdWords również oferuje możliwość wygenerowania specjalnego kodu na podstawie Twoich targetów oraz preferencji za pomocą którego możesz wrzucić swoje treści remarketingowe np. na WordPressa. Cała trudność polega tak naprawdę na umieszczeniu kodu w odpowiednim miejscu kodu HTML naszej witryny. W przypadku popularniejszych witryn (jak wspomniany WordPress) proponuję Ci wrzucić go w plik footer.php wyświetlający się w każdym miejscu Twojej strony WWW.

Niezależnie od tego, na którą opcję, na którym portalu zdecydujesz się na wdrażanie narzędzi remarketingowych, pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest przede wszystkim odpowiednia segrecacja i segmentacja użytkowników. Tak naprawdę precyzyjne stworzenie listy remarketingowej stanowi większą część sukcesu.

Uwaga! Jeżeli posiadasz w swojej ofercie usługi, które dzielą się na takie, które niekoniecznie muszą pokrywać się w zainteresowaniach użytkowników, lub mogą mieć różne grupy odbiorców, ważne jest, aby stworzyć osobne listy remarketingowe dla każdej usługi. Pozwoli to na precyzyjne dopasowanie reklamy do faktycznie zainteresowanych daną tematyką użytkowników. Stosowanie zbyt ogólnych list remarketingowych może odnieść działanie odwrotne od zamierzonego tj. użytkownicy uznają reklamę za niepotrzebną lub wręcz natrętną.

Remarketing – czy warto?

Jak już się domyślasz – oczywiście, że tak! Kochamy być doceniani! Celowo piszę o klientach, jako o nas, gdyż każdy jest konsumentem. I nawet specjalistom od marketingu zdarza się ulec odpowiednim działaniom marketingowym, zwłaszcza spersonalizowanym i przemyślanym. Remarketing pozwala na odzyskanie konwersji w sposób stosunkowo oszczędny w porównaniu z innymi działaniami reklamowymi. Dzięki odpowiedniemu targetowi możliwe jest odzyskanie koszyka, a także zwiększenie ruchu nie tylko na stronie, ale także na konkretnych podstronach. Obecnie coraz więcej platform docenia potencjał działań remarketingowych więc ich ustawienie oferuje nie tylko Facebook, ale również GoogleAdWords. Wszystko opiera się na dobrym pomyśle i znajomości swoich klientów. Jeżeli jeszcze nie skorzystałeś z potencjału remarketingu, koniecznie musisz wdrożyć go w swoje kampanie marketingowe.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *